Anna Jantar zginęła w tej katastrofie

Czarna kartka z kalendarza: 14 marca. 14 marca 1980 roku, w pobliżu warszawskiego lotniska Okęcie, doszło do katastrofy lecącego z Nowego Jorku samolotu PLL LOT Ił-62 „Mikołaj Kopernik”. Zginęło 77 pasażerów m.in. Anna Jantar i 10 członków załogi.

13 marca 1980 roku Ił-62, dowodzony przez kapitana Tomasza Smolicza, wystartował z Okęcia. W Nowym Jorku nastąpiła zmiana załogi. Do Warszawy prowadził samolot 47-letni pilot kapitan Paweł Lipowczan. W przeszłości skoczek spadochronowy, rekordzista świata na celność lądowania w nocy, od kilkunastu lat pracujący w PLL LOT. Lot przebiegał bez najmniejszych zakłóceń.

Zginęło 87 osób, m.in. Anna Jantar

Około godziny 11. samolot zaczęła przygotowania do lądowania. Wówczas okazało się, że kontrolka sygnalizująca wysunięcie podwozia nie świeci się. Załoga postanowiła wykonać jeszcze jedno okrążenie wokół lotniska. Chcieli sprawdzić wskaźniki oraz aby obserwatorzy na wieży kontroli lotów mogli potwierdzić, czy podwozie jest wysunięte. Sytuacja nie wywołała paniki, bo tego typu usterki były dosyć częste i załoga potraktowała sprawę rutynowo. W trakcie wykonywania przelotu, kontroler lotów wydał polecenie zwiększenia pułapu z 250 na 650 m. Zgodnie z poleceniem kapitana, mechanik pokładowy zwiększył obroty silnika, aby wykonać manewr.

Niestety, w momencie przeprowadzania operacji doszło do pęknięcia wału turbiny niskiego ciśnienia w silniku nr 2. Turbina pozbawiona kontroli rozpędziła się jeszcze bardziej i eksplodowała. Fragmenty zniszczonego silnika nr 2 uszkodziły silnik nr 1 i 3 oraz systemy sterowania i zasilania czarnej skrzynki oraz rejestratora rozmów w kokpicie. Maszyna praktycznie utraciła możliwość lotu i po kilkunastu sekundach runęła na ziemię niedaleko Fortu VI Twierdzy Warszawa „Okęcie”.

Wyliczono, że zderzenie z ziemią nastąpiło z prędkością około 380 kilometrów na godzinę. Kokpit pękł i jeden z pilotów wyleciał do przodu. Ogon oderwał się, niektórzy twierdzili, że jeszcze przed uderzeniem. A kadłub rozpadł się na drobne kawałki, tnąc pasażerów jak maszynka do mięsa.

Oprócz polskiej piosenkarki Anny Jantar, na pokładzie był amerykański etnomuzykolog Alan Merriam, 22 członków amatorskiej reprezentacji bokserskiej USA oraz 6 studentów wracających z obrad Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Nauk Ekonomicznych i Handlowych AIESEC.