Alan Moore. Wielkie Kiedy. Długi Londyn

Londyn, rok 1949. Pewnego dnia Dennis Knuckleyard, nieszczęśliwy osiemnastolatek zatrudniony w sklepie z używanymi książkami odkrywa powieść, która… nie istnieje. Jak to możliwe?

Odpowiedź na to pytanie to zaledwie początek podróży w głąb magicznej wersji Londynu. Miasta poza czasem i przestrzenią, gdzie rzeczywistość miesza się fikcją. I w której można spotkać czarnoksiężników, gangsterów i morderców – niektórych pochodzących z legend, a niektórych aż nazbyt realnych.

Wkrótce Dennis znajduje się w centrum serii wydarzeń, które mogą na zawsze zmienić i zagrozić obu Londynom. Co więcej –  alternatywna, magiczna wersja metropolii musi pozostać jego tajemnicą.

W Wielkie kiedy autor zaprasza nas do gry, w której miasto, które znamy, ustępuje miejsca miastu pełnemu tajemnic, magii i szaleństwa.

Porywająca, liryczna i skrząca się czarnym humorem Wielkie kiedy to pierwsza książka z nowej serii autora bestsellerów „Sunday Times”, Alana Moore’a.

Alan Moore – Brytyjski scenarzysta komiksowy, pisarz, muzyk, rysownik, czarodziej i okultysta, znany przede wszystkim ze swoich komiksów, w tym „Strażników”, „W jak Wendetta”, „Ballada o Halo Jones”, „Saga o potworze z bagien”, „Batman: Zabójczy Żart” i „Prosto z piekła”.

Moore rozpoczął swoją karierę w brytyjskich undergroundowych fanzinach i na scenie alternatywnej w drugiej połowie lat siedemdziesiątych. Pisał m. in. dla „Doctor Who Magazine”, a później dla „2000 AD” i „Warrior”, gdzie odniósł sukcesy z seriami „Ballada o Halo Jones” i „Miracleman”. Następnie rozpoczął pracę dla DC Comics, jako „pierwszy scenarzysta żyjący w Wielkiej Brytanii, który pracował nad dużymi projektami w Stanach”. Pisał dla dużych postaci jak Batman i Superman, znacząco rozwinął Potwora z bagien i pisywał zupełnie oryginalne prace, jak „Strażnicy”. Przez lata osiemdziesiąte Moore pomógł komiksowi zyskać większy szacunek i zmazać stygmat pustej rozrywki dla dzieci. Jego sukces utorował drogę dla wielu innych brytyjskich twórców jak Grant Morrison i Neil Gaiman, przyczynił się także do stworzenia znanego imprintu Vertigo.

W późnych latach osiemdziesiątych i na początku nowej dekady Moore porzucił mainstream na rzecz niezależnej pracy nad eksperymentalnymi projektami jak opowiadający alternatywną historię Kuby Rozpruwacza „Prosto z piekła”, a także swoją pierwszą powieść „Voice of the Fire”. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych powrócił do głównego nurtu, aby pisać dla Image Comics, gdzie znacząco rozwinął serię „Supreme”, a później stworzył imprint „America’s Best Comics” przez który wydał dzieła takie jak „Liga niezwykłych dżentelmenów” czy okultystyczna „Prometea”. W 2016 roku wydał „Jerusalem”, mająca 1266 stron eksperymentalną powieść o dziejach swojego rodzinnego miasta Northampton. Jest to jedna z najdłuższych książek, jakie napisano, a jej napisanie zajęło dekadę.

Moore wielokrotnie wykorzystywał w swoich pracach motywy związane z jego innymi zainteresowaniami, przede wszystkim okultyzmu, magii i anarchizmu. Wiele z jego wczesnych prac rozpoczyna się zniszczeniem dawnego status quo, ujawnieniem bohaterowi, że jego dawne życie jest kłamstwem. Często wykorzystuje zasady teatru epickiego Bertolda Brechta (a także często nawiązuje do jego twórczości),a wiele z jego dzieł, szczególnie tych superbohaterskich, to metanarracje.

Pomimo wielu obiekcji komiksy Moore stały się podstawą kilku ekranizacji, w tym Z piekła rodem” (2001),Liga niezwykłych dżentelmenów” (2003),”W jak Wendetta” (2005),”Watchmen. Strażnicy” (2009) oraz serial „Watchmen” (2019). Moore zawsze każe usuwać swoje nazwisko z napisów końcowych, odmawia współpracy i twierdzi, że nigdy nie ogląda filmów na podstawie swoich dzieł.

Wielkie Kiedy, Alan Moore (Wydawnictwo Echa) – już w sprzedaży!